واحد آموزش فرزانگان پنج  

  معرفی واحد آموزش

  • مدارس استعدادهای درخشان نيازمند برنامه درسی منعطف و متناسب با استعدادها، نيازها، و علائق دانشآموزان و منطبق بر برنامۀ درس ملّی به عنوان سند مصوب يكی از مهم‎ترين زير نظام‎های سند تحول بنيادين آموزش و پرورش هستند. براساس مصوبات و مجوزهای شورای عالی آموزش و پرورش، مدارس استعدادهای درخشان  می‌بایست از محتوای تكميلی ابلاغ شده از سوی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان، برای غنی سازی برنامه درسی خود بهره ­گیری نمایند و در تعدادی از مواد درسی (ریاضیات، علوم و ادبیات) از محتواهای توسعه ه­ای توليد شده و مورد تایید دفتر برنامه‌ريزی و تأليف كتاب‌های درسی آموزش و پرورش استفاده نمایند . به همین منظور آموزش محتوای تکمیلی در دروس فوق الذکر  و لحاظ آن­ها در برنامه آموزشی هفتگی دبیرستان ضروری است . همچنین به منظور  تعميق آموخته‌های دانش‌آموزان و با توجه به نیاز دانش ­آموزان این دبیرستان در دروس زبان انگلیسی و کامپیوتر نیز محتوای تکمیلی براساس نظرات گروه‌های آموزشی دبیرستان در برنامه آموزشی گنجانده شده است .

   شرح اجمالی از فرآیند اجرای فعالیت

  • 🔴تدوین برنامه آموزشی دبیرستان و لحاظ محتوای تکمیلی ریاضیات ، علوم و ادبیات ، کامپیوتر و زبان انگلیسی به عنوان کلاس‌های فوق‌برنامه آموزشی
  • 🔴گزینش معلمان مجرب و توانمند توسط اعضای گروه‌های آموزشی با ارائه طرح درس در گروه و مصاحبه علمی و اخلاقی
  • 🔴تشکیل جلسات گروه‌های آموزشی دبیرستان برای بررسی طرح درس معلمان
  • 🔴ثبت نام دانش‌آموزان برای دریافت کتب محتوای تکمیلی
  • 🔴برگزاری دوره‌های آموزشی برای دبیران جهت به روز رسانی اطلاعات و شیوه های نوین تدریس و ارزشیابی
  • 🔴برگزاری کلاس‌های آموزشی در نرم‌افزار Adobe Connect
  • 🔴برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین و آفلاین و تولید محتوا
  • 🔴ارزشیابی نوبت اول و ارائه کارنامه نوبت اول به دانش آموزان و اولیاء در صورت عدم برگزاری امتحانات به صورت حضوری با توجه به انجام تمامی فعالیت های در طول نیم سال دانش آموز اعم از : فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی ، خلاصه نویسی ، پرسش های شفاهی و کتبی ، انجام تکالیف و ... با توجه به شیوه نامه های ارسالی
  • 🔴ثبت نام دانش آموزان در سامانه شاد و برگزاری برخی کلاس ها در این سامانه و همچنین ارسال تکالیف برخی گروهها درسی در شاد و حضور و غیاب دانش آموزان توسط دبیران 
  • 🔴ارائه کارنامه میان نوبت اول به صورت حضوری با هماهنگی واحد مشاوره و همچنین ارائه گزارش ماهانه از عملکرد دانش آموز توسط گروه های درسی
  • 🔴 برنامه ریزی و برگزاری مسابقات مختلف گروه های درسی جهت تعمیق یادگیری و اعلام زمان آن به دانش آموزان
  • 🔴ارزشیابی مستمر از نحوه آموزش معلمان توسط واحد آموزش
  •  

    اهميت و ضرورت اجرا

  • 🔴برنامه‌‎ریزی و برگزاری پالایش‌علمی کمی و کیفی از مطالب آموزشی ارائه شده در کلاس‌های آموزشی اعم از (طراحی و آماده‌سازی سؤالات آزمون‌های متفاوت، توليد پرسش‌نامه‌ها و پاسخ‌نامه‌های مناسب، تصحیح اوراق امتحانی و تنظیم کارنامه‌های کیفی و کمی به اولیا و دانش‌آموزان از طریق وب سایت دبیرستان و یا مراجعه حضوری)
  • 🔴تحلیل و تفسیر نمرات دانش‌آموزان با واحد مشاوره و تعیین تکلیف و برنامه‌ریزی برای دانش‌آموزان نیاز به کلاس
 

سیاست های آموزشی

شناسايی دانش ­آموزان با استعداد، پذيرش آنها از پایان دوره ابتدایی، شناسايی استعدادهای پررنگ­تر دانش ­آموزان پذيرفته شده در زمينه ­های گوناگون و تمركز بر آموزش علمی و تقويت مهارت ­های عملی آنها متناسب با كنجكاوی بالای عزيزان، پرورش خلاقيت، تقويت حس اعتماد به نفس و خودباوری درآنها همراه با ايجاد روحيه ميهن ­پرستی و دين باوری، مهمترين سرفصل ­های سياست ­های آموزشی و پرورشی سمپاد است.

الف) تلألوی شادی و نشاط دانش­ آموزان در کلیۀ برنامه­ های آموزشی.

ب) غنی ­سازی برنامه­ های آموزشی.

ج) پرهیز از ایجاد فضای رقابت ­های آسیب رساننده و تغییر آن به فضای دوستی، رفاقت، یادگیری تیمی و گروهی.

د) روی آوردن به ارزشیابی ­های توصیفی و مقایسه دانش­ آموز با خود.

 ه) اجرای برنامه­ های درسی پرسش محور در اشکال متنوع کارسوق، سمینار، مسابقات  علمی، پروژه­ های پژوهش مدار خارج از کلاس­ های « معلم محور».