پژوهش

 
    هدف‌گذاری واحد پژوهش در سال تحصیلی 1402 - 1401
   
 به طور کلی زیرساخت در توسعه پایدار هر جامعه‌ای"پژوهش" می‌باشد. در سال‌های دانش‌آموزی نهادینه شدن؛ روحیه و نگاه پژوهشی در   زمینه‌های مختلف و تسلط بر انجام یک پژوهش درست، دارای اهمیت بسیار زیادی است و در این صورت است که می‌توان به استقلال علمی و پایدار کشورمان در حوزه‌های مختلف امیدوار بود.
با درک این مهم، پر اهمیت‌ترین فعالیت مدارس سمپاد، پرداختن به پژوهش در ابعاد مختلف می‌باشد.ما در فرزانگان ۵ معتقدیم دانش‌آموزان باید بتوانند دانش مورد نیاز خود را در هر زمینه‌ای به دست آورند. اطلاعات درست از غلط را تشخیص دهند.سوال بپرسند. در شرایط ابهام مسائل را حل کنند و تصمیم بگیرند. نوآور باشند و ارتباط بین اجزاء سیستم‌ها را درست بفهمند. از تکنولوژی و فن‌آوری‌های نوین استفاده کنند و برای انتقال پیام خود به دیگران، به طور موثر ارتباط برقرار کنند.
به طور کلی تلاش ما بر ایجاد و گسترش روحیه کندوکاو، فرهنگ تفکر انتقادی و حاکم شدن فضای پرسشگری و جستجوگری در مدرسه می‌باشد.
 
واحد پژوهش سعی می‌کند در قالب فعالیت‌های متنوع در یک برنامه سه‌ ساله از پایه هفتم تا نهم این مهارت‌ها را به دانش‌آموزان آموزش دهد.
     
      در طول سال‌های گذشته اهداف پژوهش در قالب فعالیت‌هایی از جمله؛
 
برگزاری کلاس‌های پژوهش در گرایش‌های مختلف؛ علوم پایه، فنی‌مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و ...، کارسوق‌ها، وبینارها و سمینارها، مسابقات علمی، بازدیدها و اردوهای علمی، بازارچه و نهایتا برگزاری نمایشگاه دستاوردهای علمی_پژوهشی حاصل در طول یک‌سال دانش‌آموزان، با نام "اورنگ"، که توسط خود دانش‌آموزان طراحی و اجرا می‌شود.
 
اورنگ به دانش‌آموزان احساس تعلق، هویت و اثربخشی می‌دهد. اورنگ یک فرصت امن است که در ان دانش‌آموزان می‌توانند؛ در کنار مربیان، کادر اجرایی مدرسه، دبیران راهنما و ... یک کار اجرایی و گروهی را از صفر تا صد تجربه کنند.
 
     در این فرآیند دانش‌آموزان یاد می‌گیرند:
 
  در یک تیم و به طور گروهی، مراحل کار را طراحی کنند، باتوجه به منابع مالی برای انجام طرح‌های خود برنامه‌ریزی کنند، مهارت رهبری را   تجربه کنند، نتایج کار خود را ارائه دهند و با استفاده از بازخوردهای مناسب به بهبود قابلیت‌های خود بپردازند.
 
مسئولین مدرسه فرزانگان۵ دوه اول بر این باورند که اهمیت پژوهش برای دانش‌آموزان ما؛ بیش از حاصل آن،"چگونگی و روند آن است."